Фота Аўдыё Відэа  
be  ru  pl  en  de info@catholic.by
Гэта архіў старой версіі сайта. Новая версія знаходзіцца па адрасе catholic.by
Каментарый арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча да Апостальскай адгартацыі «Amoris Laetitia»: Ідэя міласэрнасці і інтэграцыі сям’і ў касцёльную супольнасць
Іерархі
09.04.2016 15:59

Апостальская адгартацыя Папы Францішка «Amoris Laetitia» (Радасць любові) была прэзентавана ў Ватыкане 8 красавіка. Дакумент, прысвечаны любові ў сям’і, з’яўляецца плёнам працы Сінода Біскупаў, пасяджэнні якога праходзілі ў 2014 і 2015 гг.

1. 8 красавіка 2016 г. у ватыканскай Зале друку адбылася прэзентацыя доўгачаканай постсінадальнай Апостальскай адгартацыі Папы Францішка «Amoris Laetitia» (Радасць любові) на тэму любові ў сям’і, падпісанай 19 сакавіка гг., у трэцюю гадавіну распачацця пантыфікату Папы. У ёй Пантыфік прадставіў вучэнне Касцёла пра сям’ю, зыходзячы з рэалій сучаснасці і крызісу, у якім яна знаходзіцца.

Ставячы ў галаву вугла як вучэнне Касцёла пра сям’ю, так і прынцып міласэрнасці, Папа прадставіў галоўныя пастырскія прынцыпы адказу на выклікі сучаснасці адносна інстытуту сям’і. Таму гэтая адгартацыя найперш з’яўляецца напоўненым клопату пра сям’ю, як галоўную клетку кожнага грамадства, і духам Божай міласэрнасці, з якой ніхто не можа быць выключаны, пастырскім дакументам, у якім дамінуе ідэя міласэрнасці і інтэграцыі сям’і ў касцёльную супольнасць.

Рэчаіснасць сучаснай сям’і і выклікі, з якімі яна сустракаецца


2. Апостальская адгартацыя «Amoris Laetitia» ўяўляе сабой вельмі шырокі дакумент, які складаецца больш чым з 200 старонак. 325 яго параграфаў раздзелены на ўступ і дзевяць раздзелаў.

Ва ўступе Папа засяроджвае ўвагу на складанасці праблемы і неабходнасці сур’ёзнага яе абмеркавання. Гэтаму служылі Сіноды Біскупаў 2014 і 2015 гадоў. Галоўнай тэмай адгартацыі з’яўляецца праблема любові ў сям’і.

Пантыфік таксама заўважае, што ў вырашэнні сучасных праблем інстытуту сям’і і захоўваючы непарушнымі дактрынальныя нормы, неабходна браць пад увагу канкрэтныя акалічнасці, гэта азначае ставіцца да іх з пазіцыі інкультурацыі, прынцыпы якой не могуць быць глабалізаваны.

Таксама павінна быць адзінства вучэння і дзеяння, што, аднак, не перашкаджае існаванню розных спосабаў інтэрпрэтацыі асаблівых аспектаў вучэння і вынікаючых з гэтага наступстваў. Адгартацыя заахвочвае сем’і адпаведна ацэньваць сужэнскі саюз і быць знакам міласэрнасці і блізкасці там, дзе сямейнае жыццё не ажыццяўляецца належным чынам.



Першы раздзел прысвечаны біблійнаму вучэнню аб сям’і, аб прыгажосці створанага Богам саюзу паміж мужчынам і жанчынай.

Другі раздзел прадстаўляе рэчаіснасць сучаснай сям’і і выклікі, з якімі яна сустракаецца. Гэта найперш «антынараджальная ментальнасць», якая ўсё больш умацоўваецца ў сучасным свеце; злоўжыванні адносна малалетніх і праблемы з жыллём; прыраўноўванне да сужэнства свабодных і гомасексуальных саюзаў, сурагатнае мацярынства і гендэрная ідэалогія.

Зыходзячы з вучэння Касцёла, дакументаў двух Сінодаў пра сям’ю і заяваў некаторых епіскапатаў, Папа падкрэслівае, што нельга адмовіцца ад прапановы сужэнства, а таксама заўважае неабходнасць змены мовы і самой паставы хрысціян у абвяшчэнні Евангелля сям’і.

Сужэнская любоў і крызісы сучаснай сям’і

У трэцім раздзеле прыгадваецца вучэнне Езуса Хрыста і Касцёла аб сужэнстве і сям’і, а таксама сакрамэнтальны характар сям’і. Акрамя таго, Папа засяроджвае ўвагу на тым, як мы павінны ставіцца да спрэчных у адносінах да ідэалу хрысціянства сітуацый у сямейным жыцці, падкрэслівае праблемы перадачы Божага дару жыцця, выхавання патомства і адносін паміж сям’ёй і Касцёлам. Перад абліччам гэтых і іншых праблем хрысціяне павінны даваць радаснае сведчанне аб сакрамэнтальным сужэнстве, з любоўю ставіцца да тых, хто знаходзіцца ў складанай сітуацыі.

Чацвёрты раздзел разглядае справу сужэнскай любові як сяброўскай, якая шукае карысці бліжняга, разглядае яе асаблівасці і праблемы развіцця, а таксама пытанні, звязаныя з выхаваннем чалавечай чуллівасці.

Пяты раздзел прысвечаны плённай любові, якая выражаецца ў адкрытасці на новае жыццё і яго прыняцці, усынаўленні дзяцей, а таксама значэнні шматдзетнай і шматпакаленнай сям’і.



Шосты раздзел прысвечаны некаторым душпастырскім перспектывам, звязаным з абвяшчэннем Евангелля сям’і, такім, як падрыхтоўка да сакрамэнту сужэнства, суправаджэння ў першыя гады сужэнскага жыцця, асабліва з боку дасведчаных сем’яў. Гэтае пастырства павінна быць місійным, а не фабрыкай курсаў. У гэтым працэсе падкрэсліваецца роля душпастыраў, як спаведнікоў і духоўных кіраўнікоў, а таксама парафій, касцёльных рухаў і г.д.

У гэтым разделе таксама ідзе гаворка пра крызісы сучаснай сям’і і спосабы іх вырашэння. Пры гэтым неабходна памятаць аб тым, што нават у сітуацыі разводу і новага несакрамэнтальнага сужэнскага саюзу сужэнцы застаюцца часткай Касцёла і не з’яўляюцца экскамунікаванымі.

Папа таксама звяртае ўвагу на тое, што ў такіх выпадках найбольшымі ахвярамі з’яўляюцца дзеці.

Адносна змешаных сужэнстваў, неабходна памятаць аб тым, што правы каталіцкага боку павінны быць захаваны.

Папа абсалютна супрацьстаіць планам зраўнання гомасексуальных саюзаў з сужэнствам.

Ні Сінод, ні адгартацыя не могуць прадставіць агульных норм для ўсіх выпадкаў

У сёмым раздзеле Пантыфік нагадвае пра выхаваўчую ролю сям’і, этычную адукацыю і выхаванне да правільна зразуметай адказнай свабоды. Сям’я з’яўляецца першай школай чалавечых каштоўнасцяў, сацыялізацыі, адпаведнага карыстання натуральнымі запасамі прыроды. Яна таксама займае галоўную ролю ў сексуальнай адукацыі маладога пакалення і перадачы веры.

Восьмы раздзел прысвечаны сітуацыі разведзеных і тых, хто знаходзіцца ў новых сужэнскіх саюзах. Першым пастулатам з’яўляецца іх суправаджэнне. У выпадку грамадзянскіх і нефармальных саюзаў неабходны дыялог з мэтай урэгулявання іх сітуацыі. Важны і прынцып ступеньчатасці, бо кожны чалавек развіваецца паволі праз паступовае пазнанне і прыняцце Божых дароў.

Кіруючыся прынцыпамі міласэрнасці, Папа заахвочвае не асуджаць такіх людзей без распазнання канкрэтнай сітуацыі і разумець іх цярпенні з мэтай дапамагчы ім адчуваць сябе не выключанымі з касцёльнай супольнасці праз удзел у яе жыцці, справах міласэрнасці, малітоўных сустрэчах і іншых душпастырскіх ініцыятывах.

Вельмі важным з’яўляецца заява Папы аб тым, што ні Сінод Біскупаў, ні Апостальская адгартацыя не могуць прадставіць агульных кананічных норм, якія можна было б выкарыстаць ва ўсіх выпадках. Магчымы толькі новы заклік да адпаведнага распазнання кожнага выпадку.

Паколькі мера адказнасці можа быць рознай, то і прымяненне такой нормы не абавязкова павінна быць тое ж самае.

У гэтым працэсе асаблівая роля належыць душпастырам, каб з міласэрнасцю прымаць, суправаджаць і інтэграваць у касцёльную супольнасць асобаў, якія знаходзяцца ў складаных сітуацыях дапамагаючы ім на шляху распазнання згодна з вучэннем Касцёла і дырэктывамі біскупа. Гэтае распазнанне павінна браць пад увагу патрабаванні евангельскай праўды і прапанаванай Касцёлам любові. Для гэтага неабходна выхоўваць праўдзівае сумленне ў людзей.

Часамі здараюцца змякчальныя сітуацыі, якія неабходна прымаць пад увагу пры душпастырскім распазнанні. Пры гэтым трэба памятаць, што агульныя нормы не могуць ахопліваць усіх сітуацый, аднак у той жа час практычнае распазнанне нельга падымаць да ўзроўню нормы. Касцёл не дазваляе «двайной маральнасці», але маральныя нормы не могуць быць «камянямі», якімі кідаюць у вернікаў. У такіх выпадках Папа заахвочвае да прымянення логікі душпастырскай міласэрнасці.   



Апошні, дзявяты раздзел прысвечаны сужэнскай і сямейнай духоўнасці. Сям’я з’яўляецца шляхам да святасці і сродкам духоўнай еднасці з Богам. У сувязі з гэтым Папа заклікае да супольнай малітвы ў сям’і, а таксама да таго, каб сужэнцы глядзелі адно на аднаго вачыма Бога, практыкавалі гасціннасць і грамадскую любоў.

Адгартацыя завяршаецца малітвай да Святой Сям’і.

Аналіз Апостальскай адгартацыі «Amoris Laetitia» паказвае, што ў прынцыпе вучэнне Касцёла аб сям’і не змянілася і застаецца традыцыйным.

У той жа час у кожным канкрэтным выпадку, кіруючыся прынцыпамі міласэрнасці, неабходна шукаць душпастырскіх рашэнняў.

Напэўна, такі падыход будзе спрыяць развіццю душпастырства несакрамэнтальных сужэнстваў. Тым, хто знаходзяцца ў свабодных саюзах і не мае ніякіх кананічных перашкодаў, дапамагчы заключыць сакрамэнтальны саюз. Разведзеным і тым, хто знаходзіцца ў новых сужэнскіх саюзах, дапамагчы адчуваць сябе не па-за Касцёлам, але ў Касцёле з надзеяй на вырашэнне праблемы ў будучыні.

Такім чынам, другая Апостальская адгартацыя Папы Францішка «Amoris Laetitia» з’яўляецца новым эвалюцыйным крокам у развіцці душпастырства сям’і і вырашэння яе крызісаў. Яна перад усім разважае аб жывым арганізме сужэнскага саюза, а не толькі аб яго паталогіях. У ёй Папа Францішак прадставіў крыніцы натхнення для сучаснай сям’і, якімі з’яўляюцца Божае слова, вучэнне Касцёла аб сакрамэнце сужэнства і прыгожы гімн св. Паўла аб любові.

Папскі дакумент заклікае да пошуку дабра ў кожнай сітуацыі і магчымасцяў яго памнажэння згодна з правам ступеньчатасці, якое прапанаваў яшчэ св. Ян Павел II. Да ідэалу трэба ісці крок за крокам. Дынаміка ступеньчатасці выступае і ў нерэгулярных сітуацыях сям’і. Таму душпастыры павінны клапаціцца аб тым, як суправаджаць яе ў складаных сітуацыях. У гэтым сэнсе адгартацыя ўяўляе сабой «педагогіку творчай міласэрнасці».

У святле Апостальскай адгартацыі «Amoris Laetitia» пастырскім прыярытэтам павінна быць сям’я, і Касцёл павінен мабілізаваць для гэтага ўсе сілы. Гэта вельмі складанае заданне, якое стаіць перад Касцёлам, але яго неабходна выконваць, каб сужэнская любоў стала крыніцай абяцанай нам радасці.

 

Пры выкарыстанні матэрыялаў сайта спасылка на Catholic.By абавязкова.

Іерархі

01.07 10:47Біскуп Антоні Дзям’янка ў Будславе: «Не варта рабіць з Марыі “краму” для спаўнення жаданняў»
28.06 12:22Паведамленне біскупа Пінскага Антонія Дзям’янкі з нагоды благаслаўлення вуглавога каменя пад новы касцёл Насвяцейшага Сэрца Езуса ў Брэсце
24.06 20:47Беларуская дэлегацыя прыняла ўдзел у біскупскім пасвячэнні кс. Віталія Крывіцкага SDB
19.06 09:58Фотафакт. Апостальскі Нунцый Габар Пінтэр наведаў парафію ў Асіповічах
16.06 11:43Мітрапаліт Кандрусевіч прыняў удзел у міжнародным форуме на тэму барацьбы з карупцыяй
12.06 12:30Паведамленне біскупа Пінскага Антонія Дзям’янкі з нагоды святкавання 400-годдзя асвячэння касцёла ў Ружанах
12.06 08:55Заклік біскупа Аляксандра Яшэўскага да вернікаў Магілёўскага рэгіёна да ўдзелу ў працэсіі Божага Цела
10.06 00:04Адкрыты ліст Мітрапаліта Тадэвуша Кандрусевіча лаўрэату Нобелеўскай прэміі спадарыні Святлане Алексіевіч
24.05 12:27Мітрапаліт Кандрусевіч прымае ўдзел у пасяджэнні італьянскага епіскапату
16.05 13:52«Уражвае дабрыня мясцовых вернікаў»: Апостальскі Нунцый падсумаваў візіт у Віцебскую дыяцэзію