Слова Жыцця на верасень 2010 |
«Не кажу табе, што аж сем разоў, але ажно семдзесят сем разоў» (Мц 18, 22) Так Езус адказаў Пятру на пытанне, якое той задаў, паслухаўшы цудоўныя словы з Яго вуснаў. «Пане, калі мой брат будзе грашыць супраць мяне, колькі разоў я павінен прабачыць яму?» І Езус сказаў: «Не кажу табе, што аж сем разоў, але ажно семдзесят сем разоў». Магчыма, Пётр — добрая і шчырая душа — ужо раней адчуваў жаданне зрабіць штосьці надзвычайнае ў гэтым кірунку: умець прабачаць аж да сямі разоў. (...) Але Езус, адказаўшы: «ажно семдзесят сем разоў», тым самым сцвердзіў, што прабачэнне павінна быць неабмежаваным: трэба прабачаць заўсёды. «Не кажу табе, што аж сем разоў, але ажно семдзесят сем разоў» (Мц 18, 22) Гэтыя словы нагадваюць нам біблейскую гісторыю пра Ламеха — нашчадка Адама, які гаварыў: «Калі нехта заб’е Каіна, таму адпомшчана будзе ўсямёра» (Быц 4, 15), а за Ламеха — аж семдзесят сем. Вось так у адносінах паміж людзьмі пачала распаўсюджвацца нянавісць, набіраючы моц, як рака ў час паводку. Але гэтаму злу Езус супрацьпастаўляе прабачэнне — без абмежаванняў, без аніякіх умоваў, здольнае разарваць кола насілля. Прабачэнне — адзіны спосаб спыніць бязладдзе і адкрыць чалавеку будучыню без самазнішчэння.
Прабачаць. Прабачаць заўсёды. Прабачэнне — гэта не забыццё, якое часта азначае нежаданне глядзець у аблічча рэчаіснасці. Прабачэнне — гэта не слабасць, што ў страху перад мацнейшым не звяртае ўвагі на нанесеную крыўду. Прабачэнне не азначае згоду са злом. Прабачэнне — гэта не абыякавасць. Прабачэнне — гэта свядомы, жаданы, а значыць дабравольны ўчынак, сэнс якога — прыняць брата і сястру такімі, якія яны ёсць, нягледзячы на зробленае імі зло, як Бог прымае нас — грэшнікаў, нягледзячы на нашыя недахопы. Прабачэнне азначае не адказваць абразай на абразу, але наадварот, чыніць так, як вучыць святы Павел: «Не дазваляй злу перамагчы цябе, але перамагай зло дабром». Прабачэнне азначае даць твайму крыўдзіцелю магчымасць аднавіць з табой адносіны, а значыць, магчымасць для яго і для цябе распачаць жыццё па-новаму, магчымасць мець будучыню, у якой апошняе слова не будзе за злом.
Як жыць гэтым словам? Святы Пётр спытаўся ў Езуса: «Пане, калі мой брат будзе грашыць супраць мяне, колькі разоў я павінен прабачыць яму?» Адказ Езуса асабліва датычыць адносін паміж хрысціянамі (...): у сям’і, на працы, у школе, у парафіі... Як часта нам хацелася б адказаць на крыўду «адпаведным» учынкам ці словам. Вядома таксама, што па розных прычынах (адрозненні ў характарах, стрэс...) недахоп любві часта адчуваецца паміж асобамі, што жывуць разам. І ўсё ж, трэба помніць, што толькі пастаяннае прабачэнне можа ўтрымліваць супакой і еднасць паміж братамі.
Безумоўна, нашая схільнасць «разглядаць» недахопы бліжніх ці ўспамінаць іх мінулае, жаданне бачыць іх «іншымі», а не такімі, якія яны ёсць... застанецца ўнутры нас. Вось чаму нам неабходна выпрацаваць у сабе прывычку глядзець на нашых братоў і сясцер «новымі вачыма», бачыць іх саміх «новымі» асобамі, прымаючы іх такімі, якія яны ёсць заўсёды, адразу і ўпоўні, нават калі яны і не раскайваюцца. Хтосьці скажа: «Гэта цяжка». Зразумела. Але менавіта ў гэтым і ёсць прыгажосць хрысціянства. Нездарма мы ідзём услед за Хрыстом, які з крыжа прасіў Айца дараваць прабачэнне сваім забойцам, і пасля — уваскрос з мёртвых. Адвагі! Пачнем жа так жыць! І гэтае жыццё прынясе ніколі не зведваны намі супакой і яшчэ невядомую нам радасць. К’яра Любіч |
Адноўлена 28.09.2010 16:30 |