Фота Аўдыё Відэа  
be  ru  pl  en  de info@catholic.by
Гэта архіў старой версіі сайта. Новая версія знаходзіцца па адрасе catholic.by
Даклад кс. Юрыя Санько «Тэалагічнае абгрунтаванне ўдзелу Касцёла ў вырашэнні экалагічных праблем — «захаванне Божага стварэння»
Семінар для святароў «Экалагічныя пытанні сучаснасці»

Мінскі міжнародны адукацыйны цэнтр ім. Й. Рау, 14 лістапада 2013 г.
План

1.    Уступ
2.    Біблійныя аспекты
3.    Навучанне Касцёла
4.    Касцёл у Беларусі — рэчаіснасць

1. Уступ.

Рэчаіснасць, якая змяняецца сёння кожную хвіліну, дзякуючы духоўнаму і інтэлектуальнаму развіццю, не спыняецца нас захапляць. Жывём у цудоўны час разнастайных інфармацыйных патокаў, інфармацыю ў сваю чаргу спрабуем прыняць, асэнсаваць і пераказаць далей. Аднак, не зважаючы на вялікія адкрыцці, сённяшні чалавек становіцца больш неспакойны і заклапочаны. Здавалася, што шматлікія тэхнічныя адкрыцці павінны аблегчыць камунікацыю паміж людзьмі, але адбываецца наадварот.

У апошнія два дзесяцігоддзі свет стаў сведкам глыбокага экалагічнага крызісу, найбольш яркімі сведчаннямі якога з’яўляюцца змены клімату, страта біялагічнай разнастайнасці і забруджванне натуральных прыродных рэсурсаў, а таксама ўсё больш пашыраецца разрыў паміж беднымі і багатымі, звязаны з адсутнасцю на сусветным узроўні прадуманай палітыкі ў дачыненні да аховы навакольнага асяроддзя. Існуе рэальная небяспека таго, што дух спажывальніцтва, які ляжыць у аснове глабальнай эканомікі, прывядзе да больш хуткага спусташэння прыродных рэсурсаў. Нягледзячы на гэты факт, працягваецца інтэнсіўнае развіццё сусветнай эканамічнай сістэмы і інтэнсіўнае выкарыстанне прыродных рэсурсаў, мы не можам сказаць, што наш свет арыентаваны на чалавека.

Які ўклад можа ўнесці Касцёл у разуменне сучасных праблем, звязаных з глабальным экалагічным крызісам? Мы жывём у сучасным свеце, свеце навукі і тэхналогіі, у якім ўсё чалавечае жыццё ад нараджэння да смерці падвяргаецца пастаяннай тэхналагізацыі. Несумненна, што пытанні, якія адносяцца непасрэдна да прыроды, павінны аналізавацца з пункту гледжання крытэрыяў сучасных навуковых ведаў. Аднак неабходна таксама падкрэсліць, што пытанні экалогіі павінны мецьі тэалагічную рэфлексію.

2. Біблійныя аспекты.

«І благаславіў іх Бог, і сказаў ім Бог: пладзіцеся і множцеся, і напаўняйце зямлю і валодайце ёю, і валадарце над рыбамі марскімі, і над птушкамі нябеснымі, і над усякай жывёлаю, што поўзае па зямлі» (Быц 1, 28).

«І ўзяў Бог чалавека, якога стварыў, і пасяліў яго ў садзе Эдэмскім, каб апрацоўваў яго і даглядаў яго» (Быц 2,15).

Сувязь чалавека са светам з’яўляецца асноўным элементам яго тоеснасці. Гэтыя адносіны узнікаюць як плён глыбокай сувязі чалавека з Богам. Бог захацеў, каб чалавек стаў Яго суразмоўцам. Бо толькі ў дыялогу з Богам чалавек адкрывае праўду пра сябе, з якой чэрпае натхненне і нормы для планавання будучыні свету — саду, які Бог даручыў яму апрацоўваць і даглядаць (пар. Быц 2,15). Нават грэх не адмяняе гэтага задання, хоць і абцяжарвае высокародную справу працы болем і цярпеннем (пар. Быц 3,17-19).

Стварэнне заўсёды з’яўляецца ў малітве Ізраэля аб’ектам ушанавання: «Незлічоныя, Пане, Твае справы! Усё Ты мудра стварыў» (Пс 104, 24). Збаўленне ўсведамляецца як новае стварэнне, якое верне гармонію і здольнасць росту, пашкоджаную грахом: «Я ствараю новае неба і новую зямлю» (Іс 65,17), — кажа Пан. — «Тады пустыня ператворыцца ў сад, … і справядлівасць будзе жыць у садзе. Мой народ будзе жыць у мірных паселішчах» (Іс 32,15-18),(КСВК 452).

Канчаткова збаўленне, ахвяраванае Богам усяму чалавецтву праз свайго Сына, не ажыццяўляецца па-за гэтым светам.

У сваім публічным служэнні Езус выкарыстоўвае прыродныя элементы. Ён не толькі мудра інтэрпрэтуе прыроду ў прыкладах, якія любіць прыводзіць, і ў сваіх прыпавесцях, але таксама пануе над ёй (пар. эпізод утаймавання буры ў Мц 14,22-23; Мк 6, 45-52; Ян 6,16-21). Пан ставіць прыроду на служэнне свайму плану збаўлення. Ён просіць сваіх вучняў глядзець на прадметы, на поры года і на людзей з даверлівасцю дзяцей, якія ведаюць, што іх ніколі не пакіне клапатлівы Айцец (пар. Лк 11,11-13). Вучань Хрыста не становіцца рабом рэчаў. Ён павінен умець імі карыстацца і размяркоўваць іх па-братэрску (пар. Лк 16,9-13),(КСВК 453).

Уваходжанне Езуса Хрыста ў гісторыю свету дасягае сваёй кульмінацыі ў пасхальнай падзеі, калі сама прырода ўдзельнічае ў драме адкінутага Сына Божага і ў перамозе Уваскрасення (пар. Мц. 27,45.51;28,2), (КСВК 454).

Не толькі ўнутраны свет чалавека атрымлівае аздараўленне, але і ўсё яго цела напаўняе збавенная сіла Хрыста. Усё стварэнне ўдзельнічае ў абнаўленні, якое паходзіць з Пасхі Пана, хаця яшчэ стогне ў пакутах нараджэння (пар. Рым 8,19-23), чакаючы з’яўлення «новага неба і новай зямлі» (Ап 21,1), якія з’яўляюцца дарам апошніх часоў, сведчаннем здзейсненага збаўлення (КСВК 455).

3. Навучанне Касцёла.

а) Навакольнае асяроддзе — калектыўнае дабро.

Ахова навакольнага асяроддзя — гэта заклік да чалавецтва. Гэта агульны і ўніверсальны абавязак паважаць калектыўнае дабро, прызначанае для ўсіх. Гэта ўсведамленне таго, што нельга беспакарана выкарыстоўваць розныя віды жывых істот або неадушаўлённых прадметаў — расліны, прыродныя элементы — самавольна, толькі дзеля ўласных эканамічных патрэб, гэтаму навучае ў сваёй энцыкліцы “Sollicitudoreisocialis” Папа Ян Павел ІІ. Гэтая адказнасць павінна набіраць большае значэнне, паколькі сённяшні экалагічны крызіс мае глабальны характар, таму і супрацьстаяць яму трэба глабальна (КСВК 466).

Адказнасць за навакольнае асяроддзе, агульнае багацце чалавечага роду, ахоплівае не толькі патрабаванні сённяшняга часу, але і будучага (КСВК 467).

б) Выкарыстанне біятэхналогій.

На працягу апошніх гадоў больш моцна загучала пытанне наконт выкарыстання новых біятэхналогій у сельскай гаспадарцы, заатэхніцы, медыцыне і ахове навакольнага асяроддзя. Новыя магчымасці, якія даюць сучасныя біялагічныя і біягенетычныя метады, абуджаюць, з аднаго боку, надзею і энтузіязм, а з другога — неспакой і варожасць(КСВК 472).

Сучасныя біятэхналогіі аказваюць вялікі ўплыў на грамадскае, эканамічнае і палітычнае жыццё на мясцовым, нацыянальным і міжнародным узроўні. Гэтыя тэхналогіі неабходна ацэньваць паводле этычных крытэрыяў, якія заўсёды павінны кіраваць дзеяннямі і адносінамі паміж людзьмі ў сацыяльна-эканамічнай і палітычнай сферы. Асабліва трэба ўлічваць крытэрыі справядлівасці і салідарнасці (КСВК 474).

в) Новы стыль жыцця.

Перад абліччам стварэння чалавек павінен напаўняцца духам удзячнасці і пашаны. Свет сапраўды скіроўвае нас да таямніцы Бога, які яго стварыў і падтрымлівае. Калі адносіны з Богам адсоўваюцца на больш далёкі план, то свет пазбаўляецца свайго глыбокага значэння і бяднее. Свет паўстае перад чалавекам, як сведчанне аб Богу, як прастора, у якой раскрываецца Яго сіла стварэння, провіду і вызвалення (КСВК 487).

4. Касцёл у Беларусі — рэчаіснасць.

У жыцці нашай краіны 90-ыя гг. мінулага стагоддзя сталі адметнымі, гэта час вялікіх зменаў і станаўлення самастойнай дзяржавы і грамадства. Прыняцце закону аб свабодзе веравызнання павінна было дапоўніць тэхнічнае развіццё духоўным адраджэннем. Каталіцкі Касцёл, які, здавалася, мог свабодна і без страху заявіць аб сваёй прысутнасці ў грамадстве, перажываў інфармацыйны крызіс, было цяжка прадставіць сваю пазіцыю і неабходнасць адраджэння. Аднак Касцёл — гэта жывы арганізм, які нястомна развіваецца і ўдасканальваецца, паколькі складаецца з людзей. Таму важна, каб грамадства ведала, чым жыве Касцёл, яго стаўленне да сучасных пагрозаў.

Kасцёл адраджаўся інтэнсіўна. Рэстаўраваліся і будаваліся святыні, ствараліся адміністрацыйныя структуры, адчыняліся духоўныя навучальныя ўстановы, пачала весціся сацыяльная і дабрачынная дзейнасць.

Сёння Каталіцкі Касцёл у Беларусі — гэта самастойная структура і моцная адзінка нашага грамадства, з вялікай гісторыяй і празрыстай сучаснасцю. Сёння ў нашай краіне людзі, не зважаючы на іх рэлігійную прыналежнасць, чакаюць аўтарытэтнага слова і канкрэтнай пазіцыі, стаўлення да розных сітуацый, якія ўзнікаюць у грамадскім жыцці нашай краіны.

Таму наша заданне сёння — не толькі казаць аб ахове навакольнага асяроддзя і важнасці экалагічных пытанняў, але і прыкласці намаганні, каб нашыя святыні сталі прыкладам таго, як можна на практыцы рэалізаваць шматлікія экалагічныя праекты.

Дзякуй за ўвагу!

Літаратура:

1. Дакументы Другога Ватыканскага Сабору. — Мінск: Про Хрысто, 2008. — 648 с.
2. Кампендый сацыяльнага вучэння Касцёла. — Мінск: Про Хрысто, 2011. — 608 с.
3. Катехизис Католической Церкви. — Москва: Культурный центр «Духовная Библиотека», 2002. — 813 с.


Скарачэнні
КСВК — Кампендый сацыяльнага вучэння Касцёла

Адноўлена 14.11.2013 13:55
 

Пры выкарыстанні матэрыялаў сайта спасылка на Catholic.By абавязкова.

Выступленні

01.07 13:08Акт прысвячэння Беззаганнаму Сэрцу Марыі з нагоды 100-годдзя Яе аб’яўленняў у Фаціме
15.05 15:02Даклад арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча на сімпозіуме да 100-годдзя фацімскіх аб’яўленняў
05.05 15:04Паведамленне біскупа Пінскага Антонія Дзям’янкі з нагоды ўрачыстасці св. Андрэя Баболі, апекуна Пінскай дыяцэзіі
02.05 12:53Даклад Мітрапаліта Тадэвуша Кандрусевіча на тэму «Узаемадзеянне Касцёла і дзяржавы ў наш час»
13.04 13:51Прамова Апостальскага Нунцыя арцыбіскупа Габара Пінтэра падчас пастырскай сустрэчы ў Вялікі чацвер
30.01 12:53Прамова Апостальскага Нунцыя ў Беларусі арцыбіскупа Габара Пінтэра падчас урачыстасці св. Яна Боско ў Мінску
21.01 19:01Прамова Мітрапаліта Кандрусевіча падчас набажэнства ў межах Тыдня малітваў за адзінства хрысціянаў
23.12 16:38Пастырскае пасланне арцыбіскупа Тадэвуша Кандрусевіча на Божае Нараджэнне 2016
23.12 11:36Адкрыты ліст Мітрапаліта Кандрусевіча міністру аховы здароўя РБ Васілю Жарко
18.12 16:24Прамова Апостальскага Нунцыя арцыбіскупа Габара Пінтэра падчас адвэнтавага чування моладзі ў Мінску