Сімвалы Вялікага посту: сорак |
Рознае |
13.02.2016 09:38 |
У майстэрні Алены Францаўны было ціха і ўтульна. Сузіраючы сцены і вокны, падлогу Г-падобнага пакою ў Доме рамёстваў, Янка правёў рукою па драўляным стале, як раптоўна адчуў, што дзе-нідзе на ім адчуваліся крышынкі і прылепкі неадмытай гліны, дзесьці цёмнай, а дзесьці светлай. Колькі хвілін таму з майстэрні выйшлі тры вучні Алены Францаўны, якія звычайна па суботах з самай раніцы спачатку былі ў ганчарыхі, а потым ішлі да дзядзькі-каваля Лявонціка, як назвалі яны паміж сабою Лявонція Карлавіча, які быў вядомым майстрам па жалезу. Некаторыя думалі, што ў Доме рамёстваў працуе цудоўны знаўца аўтамабіляў, але дзядзька Лявонцік ніякага дачынення да рамонту сучаснага жаляззя не меў. Лявонцік меў дачыненне і найбольшае замілаванне да жырандоляў. Тых самых, што Янка сузірае ў Касцёле, калі прыходзіць на святую Імшу ў нядзелю ці ў будні дзень, калі вельмі захоча пабыць сам-насам з Цішынёй. Але спачатку гаворка не пра Лявонціка, а пра Алену Францаўну. Якраз яе танклявую, але вельмі энергічную постаць заўважыў Янка каля акенца, якога адразу не заўважыш у Г-падобным пакоі, а ўбачыш толькі тады, калі пройдзешся далей. Алена Францаўна сядзела, схіліўшыся каля ганчарскага кола, і яе рукі фармавалі чарговы збаночак, зусім невялікі, які па форме быў такі ж, як цэлая грамадка на драўлянай паліцы. — Які па ліку ўжо такі збаночак? — Гэта трыццаць восьмы, Янка. — А якім трэба скончыць? — Саракавым? — А чаму Вам спатрэбілася сорак аднолькавых збаночкаў раптам, якія рабілі і сёння, і ўчора? Пэўна, і рукі стаміліся іх фармаваць? Я ж як учора забягаў за Міколам, то бачыў, што Вы таксама іх робіце.
— А гэта, Янка, на замову. — А каму спатрэбілася роўна 40 аднолькавых збаночкаў? — Янка, думаю, ты добра ведаеш гэтага чалавека, што жыве ля возера, як і жырандолі, якія ён не спыняецца рабіць для многіх святароў. — А навошта нашаму Лявонцію Карлавічу гэтыя збаночкі? — А для сваёй малодшай дачкі на Вялікі пост? — Сорак збаночкаў на Вялікі пост? — не разумеў Янка, што мог прыдумаць гэты Лявонцік. — Так, такім чынам наш дзядзька-каваль будзе тлумачыць сваёй Стэфцы пра важнасць кожнага перажытага дня ў Вялікім посце. Лявонцій Карлавіч распавядаў, што падрыхтаваў дзве доўгія паліцы, якія прыбіў у яе пакоі, каб паставіць там калекцыю са збанкоў. Кожны дзень — як сімвал чарговага дня посту. Пусты дзень — пусты збаночак. Дзень, напоўнены маленькімі геройствамі і перамогамі над сабой — у збаночку з'яўляюцца галінкі ці бярозы, ці вярбы, ці іншага дрэва. Непрыгожа, калі збанкі будуць пустымі. Іх трэба старацца запоўніць нечым прыгожым. — Прыгожым? — Сваім прыгожым жыццём. — А-а-а... — Але ж святар на катэхезе казаў, што кожны дзень Вялікага посту — гэта прабыванне ў пустыні, гэта выпрабаванне, гэта змаганне са спакусамі, гэта нават бітва. А якая прыгажосць пасля бітвы? — А ў перамозе няма прыгажосці? — Ёсць, і вялікая радасць. Я хачу перамагаць таксама, кожны дзень перамагаць, праўда, няма ў мяне такіх збаночкаў, якія б сталі сімвалам 40 дзён змагання, але я буду думаць кожны вечар, што я магла б змясціць у гэты збанок. Цэлы дзень Янка разважаў пра гэтыя Лявонцікавы 40 велікапосных збаночкаў, параўноўваючы з водамі вялікага патопу, якія на 40 дзён і начэй паслаў Пан на зямлю, з сарака гадамі блуканняў па пустыні габрэйскага народа, з сарака Майсеевымі днямі на Сінаі, з якога вынес ён народу таямніцу дэкалогу, з сарака днямі Хрыста, які прабываў у пустыні і якога спакушаў там д'ябал... І. Крамской "Ісус у пустыні" «40 дзён і начэй вады, 40 гадоў дарогі і шукання, 40 дзён перад запаветам, 40 дзён малітвы і спакусы... І сорак збаночкаў прыгажосці, якія будуць запаўняцца штодня ў Вялікі пост нечым годным... А якія ў цябе гэтыя сорак дзён? Вады, якая ачышчае? Шляху, які выпрабоўвае? Горнай вышыні, якая набліжае да неба? Ці сорак дзён прыгожых перамог? І што перамагаю я сёння?» — думаў Янка, гледзячы ў вокны хаты дзядзькі-каваля, дзе ўжо на прыйсце вечаровай шэрасці і паўзмроку запалілі святло на невялічкіх і далікатных жырандолях. Матэрыялы з гэтай серыі: Аксана Ючкавіч |