Хрысціянскія сімвалы і іх значэнні |
Усяго патроху |
12.11.2015 13:06 |
Разгадаць таямніцу сімвала – значыць дакрануцца да вялікага адкрыцця, даведацца, што існуе іншая рэальнасць, акрамя той, у якой звычайна жыве чалавек. Ніжэй распавядаецца пра значэнні першахрысціянскіх сімвалаў, якія найбольш часта сустракаюцца сёння. к Рыба
У старажытнай частцы катакомбаў Каллікста даследчыкі выявілі выразны малюнак рыбы, на спіне ў якой быў кошык з хлебам і посуд з віном – эўхарыстычныя сімвалы, што азначаюць Хрыста, які прыносіць людзям ежу Збаўлення і новае жыццё. У іншых катакомбах і на надмагільных помніках малюнак рыбы таксама часта сустракаецца – у спалучэнні з іншымі сімваламі. Можна дадаць, што знак рыбы – гэта зашыфраваны сімвал веры хрысціян, іх вызнанння: грэчаскае слова «рыба»- Ίχθύς – уяўляе сабой абрэвіятуру пачатковых літар у наступнай фразе: «Езус Хрыстус Божы Сын Збаўца», а гэта і ёсць тое, у што вераць хрысціяне, за што аддавалі сваё жыццё першахрысціянскія мучанікі. Дарэчы, хрысціяне таксама сімвалічна маляваліся ў выглядзе рыбак. к Ягня Ягня – яшчэ адзін сімвал Хрыста, вядомы ў часы Старога Запавету. Абрад іўдзейскай Пасхі уключаў заколванне пасхальнага ягняці (маладога першароднага ягняці без плямы і без заганы). Так было наказана самім Богам габрэям напярэдадні іх Зыходу з егіпецкага палону, а потым гэта ўвайшло ў святкаванне Пасхі як успаміны пра Зыход. Паводле падання, адзін з двух ягнятаў, прынесеных падчас Зыходу Ааронам у ахвяру, быў упрыгожаны цярновым вянком. Пасля прарокі называлі Ягнём чаканага Ізраэлем Месію. Паступова ягня стала сімвалам адкуплення, пакоры, лагоднасці і паслушэнства Хрыста.
У раннехрысціянскіх помніках, а затым у мазаіках першых хрысціянскіх храмаў можна часта ўбачыць выявы Хрыста ў выглядзе ягняці. І хоць у VII стагоддзі было пастаноўлена «замест састарэлага ягняці пісаць Хрыста ў чалавечым вобразе», такія выявы ў заходнехрысціянскім мастацтве захаваліся да гэтага часу. к Голуб
У Кнізе Быцця распавядаецца, як голуб прынёс Ною зялёную галіну і гэтым абвясціў яму пра заканчэнне патопу і пра тое, што Божы гнеў змяніўся на міласць. З тых часоў голуб з аліўкавай галіной у дзюбе стаў сімвалам міру. У катакомбах таксама нярэдка сустракаецца выява голуба з галінкай – гэта сімвал новага жыцця, душы, якая спазнала Хрыста. У Святым Пісанні неаднаразова згадваецца голуб як сімвал лагоднасці, чысціні, даверу. Езус наказаў Сваім вучням: «Будзьце разважлівыя, як змеі, і простыя, як галубы» (Мц 10, 16). У Новым Запавеце голуб сімвалізуе Святога Духа, таму ў некаторых малюнках голуб увасабляе сабой Божую прысутнасць і Божае благаслаўленне. к Паўлін
Паводле легенд, ягонае цела пасля смерці не падлягае тленню. Стаўленне першых хрысціянаў да смерці было светлым і радасным, таму што яго асвячала вера ва ўваскрасенне Хрыста і ўпэўненасць, што яны таксама ўваскрэснуць разам з Ім. У эпоху Сярэднявечча паўлін таксама лічыўся сімвалам гонару. к Лілея
Белая лілея – сімвал нявіннасці і чысціні, сімвал душы, якая любіць Бога. Пра гэта напісана ў Песні Песняў. Згодна са Святым Пісаннем, храм Саламона быў упрыгожаны лілеямі. Яшчэ раней Майсей загадаў упрыгожыць сямісвечнік выявай лілеі, а таксама вырабіць купель для абмывання, учыненага першасвятаром, у форме яе кветкі. Існуе паданне, што арханёл Габрыэль прыйшоў да Дзевы Марыі з белай лілеяй, якая з тых часоў стала сімвалам Багародзіцы, Яе чысціні, нявіннасці і адданасці Богу. У першых хрысціян лілея ўвасабляла пакутнікаў, якія засталіся чыстыя і верныя Хрысту, нягледзячы на жорсткія ганенні. Вось чаму на магілах пакутнікаў бачны выявы лілей: напрыклад, лілеямі прыбрана грабніца святой пакутніцы Цэцыліі. З гэтай жа кветкай у Сярэднявеччы малявалі святых, праслаўленых чысцінёй свайго жыцця: св. Юзафа, св. Яна, св. Францішка, св. Антонія, св. Гертруда і г.д. к Пелікан
Ужо ў III стагоддзі вобраз пелікана ўваходзіць у хрысціянскае мастацтва і становіцца ўстойлівым сімвалам Хрыста, які аддаў сваё Цела і Кроў для выратавання людзей. Да таго ж малюнак пелікана, які сядзіць на гняздзе, пакрываючы крыламі сваіх птушанят, нагадваў першым хрысціянам словы Збаўцы: «Ерузалем, Ерузалем (...) колькі разоў Я хацеў сабраць дзяцей тваіх, як птушка збірае пад крыламі птушанят сваіх...» (Мц 23, 37 ). к Вінаградная лаза
Вінаграднае віно на Апошняй Вячэры становіцца Крывёю Хрыста, якую Ён аддае за жыццё свету, за адкупленне грахоў. Малюнак вінаграднай лазы ці гронак вінаграду нярэдка злучаўся з выявай пшаніцы або збажыны, якія таксама з'яўляюцца эўхарыстычнымі сімваламі. к Фенікс
к Якар
Выява якара сустракаецца таксама на шлюбных кольцах хрысціян, дзе праз гэты знак паказваецца хрысціянская вернасць мужа і жонкі і сэнс сакрамэнту шлюбу. У хрысціянскай сімволіцы нярэдка злучаецца малюнак крыжа і якара, тады ўтвараецца крыж з паўмесяцам. Такія крыжы можна бачыць і на рускіх праваслаўных храмах. к Карабель
У Новым Запавеце сустракаецца вобраз лодкі: напрыклад, лодка апостала Пятра, у якой нярэдка даводзілася Хрысту з вучнямі плыць праз Галілейскае мора. З гэтай жа лодкі Хрыстус прапаведаваў прысутным на беразе людзям. Вобраз лодкі Пятра – гэта сімвал апостальскай супольнасці, якая стала затым Касцёлам, вялікім караблём. Выява карабля часта сустракаецца на сценах катакомбаў. Раннехрысціянскія пісьменнікі і Айцы Касцёла часта параўноўвалі Касцёл з караблём, які плыве па хвалях жыццёвага мора, а Хрыста называлі капітанам гэтага карабля. к Добры пастыр
Гэта евангельскі вобраз. Сам Езус Хрыстус параўноўвае Сябе з пастырам – пастухом, які аддае жыццё сваё за авечак (пар. Ян 10, 14). к Паводле Grodnensis.by (MV), (AG) |