Зірнуць у глыбіню |
Этыка ў штодзённасці. Старонка Рамана Хацяна |
19.09.2011 15:36 |
Чытаючы Евангелле паводле Лукі, мы бачым адзін дыялог паміж настаўнікам і вучнем, дзе Езус заахвочвае Сымона (Пятра), каб ён выплыў на глыбіню і закінуў сетку. Гэты кароткі фрагмент «выплыць на глыбіню» мімаволі нараджае вялізнае мноства рэфлексій, прыкладна такіх: «Што такое глыбіня?», «Чаму трэба паслухаць Настаўніка?», «Як сябе трэба паводзіць на глыбіні, якая нясе з сабой страх і няўпэўненасць?», «Чаму трэба адмовіцца ад старога спосабу дзеяння — вобраз плыткай вады, і пачаць новы стыль існавання — глыбокая вада?» Мне хочацца пазбегнуць распаўсюджаных тэалагічных каментарыяў на конт гэтага фрагменту і, як напісана на пачатку, не толькі выплыць, але і зірнуць у глыбіню (а хто адважыцца, то і акунуцца). Ні для каго гэта не сакрэт, што Езус гаворыць тут не аб рыбалоўным мастацтве, а пра глыбіню чалавечай асобы, пра душу, сціснутую межамі дабрабыту і прыстасаванасці. Гэтае мелкаводдзе, якое дае пачуццё ўпэўненасці, кантролю і бяспекі, адначасова скоўвае чалавека. Не дае магчымасці дынамічнаму развіццю і абмяжоўвае бязмежную творчую дзейнасць сапраўднай свабоды. Задавальненне ад існавання ў бруднай, мутнай, бяспечнай, плыткай і цёплай вадзе. У адрозненне ад самаабмежаванасці, Езус заклікае да глыбіні. Ён, як сапраўдны настаўнік, не змушае і не ігнаруе, Ён заклікае. Бо добра ведае, што для чалавека ёсць дабро. Так, гэта цяжка, так, гэта боязна, так, гэта вялікія намаганні, так, гэта… і так далей. Але гэта сапраўдная свабода, дзе чалавек адчувае сябе Чалавекам, а не ананімнаю часткаю ў якімсьці вялізным рухавіку. Другі вобраз, які прыходзіць мне на думку, — гэта вобраз малых дзяцей, якія купаюцца ў плыткай і мутнай вадзе. Яны добра ведаюць, что глыбіні трэба баяцца. Адначасова яны вельмі ганарацца і зайздросцяць даросламу, які адважна і прыгожа плыве па глыбокай, прахалоднай, чыстай вадзе. Метафарычна кажучы, выходзіць так: хто плавае на глыбіні — той дарослы, а хто барахтаецца ў плыткай вадзе — той яшчэ дзіця. Я тут не кажу аб спаборніцтвах на вадаёмах, але аб існаванні і рэалізацыі людзей ў свеце, якія баяцца страціць сваю інфантыльнасць, а з ёю пачуццё бяспекі. А галоўнае — атрымаць сваю свабоду і прыняць за яе адказнасць. Раман Хацян
|