Некалькі думак наконт тэорыі эвалюцыі |
Публіцыстычная старонка Пятра Рудкоўскага |
10.02.2009 04:08 |
12 лютага бягучага года выпадае 200-годдзе з дня нараджэння Чарльза Дарвіна. Прапаную з гэтай нагоды некалькі рэфлексій наконт створанай ім мега-тэорыі, якая мела сур'ёзныя светапоглядныя наступствы. Наступствы, якія да сённяшняга дня з'яўляюцца фактарам шматлікіх дыскусій... «Ведаеш, Пётр, — кажа мне Брант, амерыканец з Канзаса, — амерыканскія падручнікі па гісторыі вельмі моцна скажаюць праўду». «У якім сэнсе?» — пытаюся. «У іх гаворыцца, што наша Зямля мае больш за 6 тысяч гадоў, у той час як з Бібліі адназначна вынікае, што свет быў створаны Богам не больш за 6 тысяч гадоў таму...» Пазіцыя спадара Бранта ў справе ўзросту планеты Зямля і Сусвету не з’яўляецца адзінкавай. У 2005 годзе Міністэрства адукацыі штата Канзас (Kansas State Board of Education) прыняло шэраг пастановаў, якія абавязвалі школьных выкладчыкаў паказваць «слабыя бакі» тэорыі эвалюцыі і прэзентаваць тэорыю звышнатуральнага інтэлігентнага плану (intelligent design theory) як тэорыю больш верагодную і навукова абгрунтаваную. Паўтара года ў школах Канзаса абавязваў крэацыянізм. Крэацыяністы ў сваіх артыкулах і працах на біялагічныя тэмы канцэнтруюцца перадусім на цяжкасцях і праблемах, з якімі тэорыя эвалюцыі мае дачыненне. А праблемных момантаў у гэтай тэорыі хапае. Найбольшы, бадай, з іх — гэта пытанне пра магчымасць гатункавых мутацый, у выніку якіх маглі б паўставаць новыя гатункі (у святле сучаснай генетыкі такую магчымасць цяжка дапусціць); вялікай загадкай застаецца механізм паўставання інфармацыйных часцінак. Дзін Кэн’ён, вядомы ў навуковым свеце біяфізік, распрацоўваў у свой час тэорыю біяхімічнай эвалюцыі, аднак прыйшоў да высновы, што трансфармацыя хімічных сувязяў ў такія складаныя інфармацыйныя часцінкі, як РНК і ДНК, немагчымая. Гэта і абумовіла пераход Кэн’ёна на крэацыянісцкія пазіцыі. Можна яшчэ ўказаць на праблемы чыста метадалагічнага характару (прыводжу ўслед за Карлам Поперам): таўталагічнасць, нефальсіфікавальнасць, адсутнасць прагназавальнай моцы. Атаясамленне біблійнага сэнсу з паверхняй сімвала з'яўляецца непрымальным з багаслоўскага пункту гледжання. Ужо ў першыя стагоддзі хрысціянства Айцы Царквы заклікалі да «духоўнага» прачытвання Бібліі, гэта значыць выйсця па-за літаральны сэнс. Дык чаму некаторыя хрысціяне ў ХХІ стагоддзі так упарта трымаюцца літаральнага сэнсу Кнігі Быцця? Літаральнае прачытанне Кнігі Быцця (а менавіта так падыходзяць да яе крэацыяністы) выклікае сур’ёзныя багаслоўскія пярэчанні. «Памятайце, што справа не толькі ў тым, каб трымаць крэацыянізм далёка ад школаў, але таксама каб гарантаваць, што тэорыя эвалюцыі будзе выкладацца ў школах адпаведным чынам, без нейкіх засцярог тыпу таго, што гэта, маўляў, „толькі“ тэорыя», — заклікае ў сваім артыкуле Глен Бранч. Абсалютызацыя тэорыі эвалюці нярэдка спалучаецца з інструментальным яе выкарыстаннем для прапаганды атэізму (Рычард Доўкінс). Будучы часткай навуковага дыскурсу, яна застаецца адкрытай на розныя светапоглядныя інтэрпрэтацыі — як тэістычныя, так і атэістычныя. Эвалюцыянізм, насуперак дэмагагічным запэўненням Доўкінса, не імплікуе атэізму. І няма аніякай гарантыі, што ў нейкай больш або менш аддаленай будучыні тэорыю Дарвіна не спаткае лёс, які спаткаў іншыя тэорыі, якія ў свой час лічыліся непарушнымі і канчатковымі, напрыклад, тэорыя Пталамея ў астраноміі або тэорыя Арыстоцеля ў фізіцы. Інакш кажучы, тэорыя эвалюцыі не з’яўляецца канцом эвалюцыі навукі. Навука — гэта адкрытая сістэма, а яе гісторыя мае непрадказальны характар. Пётр Рудкоўскі |
tt Свае каментарыі, а таксама заўвагі і пытанні можна дасылаць на асабістую паштовую скрынку аўтара:
|