Фота Аўдыё Відэа  
be  ru  pl  en  de info@catholic.by
Гэта архіў старой версіі сайта. Новая версія знаходзіцца па адрасе catholic.by
Конрад Адэнаўэр: католік, які стварыў дэмакратычную Германію
Публіцыстычная старонка Аляксандра Гелагаева
20.06.2016 10:00

«Бацька Новай Германіі» — так называлі адданага сына Касцёла, які ў узросце 73 год узначаліў разбураную вайной краіну і зрабіў магчымым адраджэнне нямецкай эканомікі.

«Тут няма з-за чаго плакаць!», — сказаў Конрад Адэнаўэр сваёй дачцы перад самай смерцю ў 1967 годзе. Не толькі трываласць характара, але і хрысціянскі дух веры ў справядлівасць Божую і ў тое, што смерць цялесная з’яўляецца толькі пачаткам будучага жыцця, бачныя ў гэтых словах.

Застаецца толькі пагадзіцца са старым палітыкам, бо гэты чалавек не толькі пражыў вялікае і багатае на падзеі жыццё, але і заставаўся ўсё жыццё і сапраўдным хрысціянінам, і сапраўдным патрыётам сваёй Радзімы.

Шмат узнагарод за сваё жыццё атрымаў Конрад Адэнаўэр, але найбольш высока ягоныя заслугі ацаніў Святы Пасад. Цэлыя чатыры ордэны ад Пантыфікаў атрымаў нямецкі дзяржаўны дзеяч, у тым ліку самы галоўны — Вышэйшы Ордэн Хрыста.

Конрад нарадзіўся ў 1876 годзе трэцім з пяці дзяцей у каталіцкай сям'і ў горадзе Кёльне, з якім захаваў сувязь на ўсё жыццё. У гэты час у Нямецкай Імперыі адбывалася так званае «Культурнае змаганне» (Kulturkampf) — спробы максімальна падпарадкаваць Каталіцкі Касцёл дзяржаўным уладам і знізіць ягоны ўплыў на грамадскае жыццё. Выхаванне і адукацыя ў такой абстаноўцы не толькі не прымусіла юнака хаваць сваю рэлігійнасць, але зрабіла яго абаронцам Касцёла.


Конрад у студэнцкім таварыстве ў Фрайбурзе.

Конрад Адэнаўэр вывучаў права і палітычныя навукі ў нямецкіх універсітэтах у Фрайбурзе, Мюнхене і Бонне, дзе далучыўся да каталіцкіх студэнцкіх арганізацый. Потым вярнуўся ў родны Кёльн, дзе працаваў адвакатам. 1906 годзе паспяховы юрыст далучыўся да «Партыі Цэнтра» — каталіцкай нямецкай палітычнай партыі, якая змагалася супраць «Культуркампфа» і абараняла каталіцкія прынцыпы ў палітыцы і эканоміцы.

Прыхільнасць кёльнцаў да разважлівасці, здаровага сэнсу, парадку і хрысціянскай маралі супадалі з прынцыпамі самаго Конрада, і ў 33 гады яго абралі ў віцэ-мэры вялікага індустрыяльнага горада. У 1917 годзе ён узначаліць горад сам і да 1933 году будзе кожны раз перамагаць на выбарах.


Чарга беспрацоўных у Нямеччыне падчас эканамічнага крызісу.

Нямеччына прайграла вайну, у 1918 годзе тут адбылася рэвалюцыя — але Адэнаўэр праз здольнасць дамаўляцца і заўсёды абараняць інтарэсы сваіх суграмадзян утрымаў парадак у Кёльне і зрабіў пасляваенные гады меньш галоднымі для кёльнцаў. Горад часова патрапіў пад брытанскую акупацыю, але і тут мэр наладзіў  адносіны такім чынам, каб нейтралізаваць дзеянні камуністаў і іншых радыкалаў.

Прыход да ўлады нацыянал-сацыялістаў  у 1933 годзе ліквідаваў мясцовае самакіраванне ў Кёльне. Конрад Адэнаўэр, якому ўжо было 57 год, не прайграў выбары, але быў прымушаны пакінуць уласны пост не маючы  грошаў, дома і працы. У гэты час ён меў ужо 8 дзяцей, і найперш імкнуўся абараніць іхны лёс.


З часткай сям'і ў 1930-я гады.

На некалькі месяцаў прытулак яму даў мясцовы бэнэдыктынскі кляштар, яшчэ не адзін раз жыццё палітыка было пад пагрозай, і яму прыходзілася шмат разоў змяняць месца жыхарства. У 1944 годзе, калі адбыўся замах нямецкіх афіцэраў-нацыяналістаў на жыццё лідара нацыстаў Адольфа Гітлера, Конрад Адэнаўэр патрапіў у канцлагер. Адпушчаны з-за хваробы апанент нацыстаў зноў быў арыштаваны, аднак з-за нейкай шчаслівай выпадковасці зноў быў вызвалены.

Пасля вайны Адэнаўэр вярнуўся ў родны горад і прысвяціў жыццё адбудаванню новай цямецкай партыі — Хрысціянскага Дэмакратычнага Саюзу (ХДС), дзе большасць будуць складаць католікі, аднак сяброўства будзе адкрытае і для пратэстантаў. Дасведчаны палітык лічыў, што партыя такім чынам зможа сабраць болей галасоў і будзе надзейным бар'ерам супраць радыкальных сіл.


Нармалізацыя сувязяў пасляваеннай Нямеччыны з адроджаным Ізраілем. Конрад Адэнаўэр з прэм'ерам Ізраіля Давідам Бен-Гурыёнам.

У 1949 годзе ў Заходняй Нямеччыне (усходняя частка краіны патрапіла пад кантроль камуністычнай Масквы) адбыліся першыя агульнанацыянальныя выбары, і на гэтых выбарах перамог ХДС. Ідэяй новага канцлера — Адэнаўэра — было залячыць раны паміж Нямеччынай і іншымі краінамі Заходняй Еўропы, увайсці ў НАТО, каб супрацьстаяць ваеннаму ціску з боку СССР.

«Для нас існуе толькі адзін шлях, каб захаваць палітычную свабоду, асабістую свабоду, бяспеку, лад жыцця, які фармаваўся стагоддзямі і які заснаваны на хрысціянскіх і гуманістычных ідэях... Мы павінны рашуча і цвёрда супраціўляцца любому далейшаму ціску з Усходу», — заявіў палітык, які абвесціў стварэнне новай нямецкай арміі.

Адначасова канцлер, якому ўжо было амаль 80 год, абараняў незалежнасць і эканамічны патэнцыял Нямеччыны, бо суседзі ўсё яшчэ баяліся, што краіна зноў стане магутнай мілітарысцкай дзяржавай. У 1951 годзе канцлер дамогся заключэння з Францыяй дамовы аб стварэнні Еўрапейскай супольнасці вугля і сталі — арганізацыі, якая стала грунтам далейшай інтэграцыі на кантыненце і зрабіла амаль неверагоднай новую вайну паміж Нямеччынай і Францыяй.

Новая Нямеччына павінна быць заснавана на хрысціянскіх прынцыпах, а дзяржава больш ніколі не павінна быць дамінуючай уладай над чалавечай асобай, казаў Адэнаўэр.


Палітык у касцёле.

«Празмерная сацыялістычнасць эканамічнай структуры аддае зашмат улады ў руках дзяржавы, і мы ведаем, як гэта небяспечна для народу... Абагаўленне дзяржавы і неабмежаванае пашырэнне яе правоў, якое заснаванае на матэрыялістычным светапоглядзе, досвед якога мы ўжо мелі ў мінулым, ніколі больш не павінны перамагчы», — адзначаў палітык, які за свой вялікі ўзрост і досьвед атрымаў ад сучайчыннікаў мянушку «Стары», як і наш князь XVI-га стагоддзя Жыгімонт Стары.

Гэтыя ягоныя словы вельмі нагадваюць важныя дакументы Касцёла, якія былі апублікаваныя падчас жыцця Конрада Адэнаўэра — энцыкліку Папы Льва XIII «Rerum Novarum» і энцыкліку Папы Пія ХІ «Mit Brennender Sorge».

У першай з іх Пантыфік звяртаецца да эканамічных пытанняў і піша, што сацыялізм не можа быць асновай сацыяльнай справядлівасці:

«Каб вылячыць гэтыя заганы, сацыялісты разлічваючы на зайдрасць бедных багатым, прапануюць знішчыць прыватную ўласнасць і патрабуюць, каб асабістая маёмасць стала агульнай і знаходзілася пад ведамам дзяржавы ці мясцовых уладаў... Аднак прапановы гэтыя настолькі нягодныя, што, калі выканаць іх,  працоўныя б сталі першымі ахвярамі».

У энцыкліцы «Mit Brennender Sorge», якая скіраваная супраць нацызму, Папа Пій ХІ з іншага боку крытыкуе абагаўленне дзяржаўнай улады:

«Хто ўзводзіць расу, ці народ, ці дзяржаву ці нейкую асаблівую форму дзяржавы, ці маючых уладу, ці нейкую іншую фундаментальную каштоўнасць чалавечага грамадства — якімі б не былі неабходнымі і ганаровымі іх функцыі ў свецкіх справах — хто ўзводзіць гэтыя паняцці вышэй годнасці, якая ім належыць, і абагаўляе іх  да ступені ідалапаклонства, той вычварае і знявечвае сусветны парадак, задуманы і ўтвораны Богам».


Сустрэча з Папам Янам XXIII.

Адмаўляючы сацыялізм, св. Папа Рымскі Ян Павел ІІ і зараз Папа Францішак таксама адзначаюць заганы неабмежаванага капіталізму. Толькі ў кантэксце Евангелля і любові да бліжняга эканамічная свабода сапраўды цалкам служыць людзям.

Такія ж ідэі пашыраў і Конрад Адэнаўэр, які здолеў пабудаваць пасляваенную Нямеччыну на ідэях эканамічнай свабоды і сацыяльнай справядлівасці.

У выніку ў 1950-я гады ў Нямеччыне адбыўся эканамічны цуд, і не толькі павялічылася багацце вялікіх кампаній, але і звычайныя працоўныя ўбачылі, як амаль ў 2 разы за 10 год вырас іхны дабрабыт.


Чалавек году, які даў зламанаму нямецкаму дубу новае жыццё.

Падсумоўваючы свой досвед у палітыцы, Конрад Адэнаўэр неяк распавёў: «Прафесійная палітыка — не надта зручная рэч для хрысціяніна. Гэта як ставіць шэст у ваду. З-за праламлення святла ў вадзе самы просты шэст будзе здавацца крывым».

«[Галоўная бітва нашага часу] — гэта змаганне паміж хрысціянствам і матэрыялізмам», — адзначаў ён.

«І гэты канфлікт існуе таксама ў дэмакратычных краінах. Сучасны свет, у якім мы жывем, з кіно, радыё і тэлебачэннем, вядзе да стварэння масавага грамадства, а "чалавек масы" заўсёды схіляецца ў бок матэрыялізму. Каб ураўнаважыць гэта, нам патрэбныя ва ўсіх краінах хрысціянскія партыі, якія не толькі напаўняюць палітычнае, сацыяльнае і эканамічнае жыццё хрысціянскім духам, але і перш за ўсё ствараюць найбольш важныя ўмовы для існавання індывідуума як хрысціяніна», — прароча казаў  хрысціянскі палітык, які пакінуў пасаду старшыні ўраду Заходняй Нямеччыны, калі яму споўнілася 87 год.

Аляксандр Гелагаеў

 

Пры выкарыстанні матэрыялаў сайта спасылка на Catholic.By абавязкова.

Публіцыстычная старонка Аляксандра Гелагаева

06.03 12:06Навіна пра пахаванні дзяцей у каталіцкім прытулку Ірландыі — маніпуляцыя. Чаму важна правяраць інфармацыю?
02.09 10:0010 цытат пра Маці Тэрэзу ад людзей, якія з ёй сустракаліся
10.08 09:00Татуіроўкі, Стары Запавет і хрысціянскі розум. Ці варта католікам рабіць тату?
02.08 13:32Тры прычыны, чаму «Вікінгі» — самы цікавы тэлесерыял для верніка
28.06 09:00Мастацтва публічнай палемікі і святы Тамаш Аквінскі
20.06 10:00Конрад Адэнаўэр: католік, які стварыў дэмакратычную Германію
05.04 00:01Апостал хрысціянскага патрыятызму: благаслаўлёны кардынал Клеменс фон Гален
16.03 17:54Дзень cвятога Патрыка — свята радасці і хрысціянскага патрыятызму
27.01 00:00Еўропа і мігранты: паміж «Кёльнам» і добрым самаранінам
13.01 16:08Бацькоўства, адказнасць, гонар — каталіцкі біскуп з ЗША звярнуўся з кароткім фільмам да мужчын