Мітрапаліт Кандрусевіч пра стратэгію Касцёла адносна супрацоўніцтва са свецкімі СМІ |
Беларусь - Пінская дыяцэзія |
02.03.2013 13:27 |
«Сучасныя медыя дасягнулі такой ступені свайго развіцця, што для многіх людзей сталі галоўным інструментам інфармацыі і фармацыі, правадніком і натхненнем у сямейным, індывідуальным і грамадскім жыцці. Дзякуючы ім людзі сустракаюцца паміж сабой, прымаюць удзел у розных здарэннях, фармуюць свае погляды і каштоўнасці», — адзначыў арцыбіскуп Тадэвуш Кандрусевіч у сваім дакладзе на семінары «Хрысціянства ў свецкіх СМІ». Ніжэй прыводзім асноўныя моманты з выступлення Мітрапаліта.
Сучасныя медыя дасягнулі такой ступені свайго развіцця, што для многіх людзей сталі галоўным інструментам інфармацыі і фармацыі, правадніком і натхненнем у сямейным, індывідуальным і грамадскім жыцці. Дасведчанне знешняга свету вельмі часта з’яўляецца дасведчаннем, здабытым са СМІ. Іх моц такая вялікая і ўплывовая, што для многіх людзей рэчаіснасцю становіцца тое, што такім прызнаюць медыя. І наадварот, усё тое, чаму яны не прысвячаюць увагі, здаецца пазбаўленым значэння. Медыя могуць будзіць сумленне чалавека, бараніць яго правы, кіраваць чалавечую свядомасць да дабра, свабоды, справядлівасці і міру. У залежнасці ад таго, як людзі карыстаюцца медыя, яны могуць фармаваць у сабе стаўленне салідарнасці і спагады з іншымі або замкнуцца ў сваім эгаістычным, пазбаўленым знешніх адносін свеце. Сучасныя медыя, асабліва інтэрнэт, маюць вельмі моцны, які можна параўнаць да наркатычнага, уплыў на чалавека і грамадства. Такім чынам, шырокае выкарыстанне СМІ прывяло да фарміравання інфармацыйнага грамадства з усімі яго наступствамі, таксама і ў галіне этыкі і веры.
СМІ адыгрываюць усё большае значэнне, асабліва для абвяшчэння Евангелля і фармацыі здаровага стылю жыцця чалавека. Аднак, яны яшчэ далёка не да канца выкарыстаны ў гэтай сферы. Сучасныя медыя з’яўляюцца не толькі сродкамі інфармацыі, але адначасова і месцам, якое неабходна евангелізаваць. Менавіта супрацоўнікі медыя павінны паступаць так, каб хрысціянскія прынцыпы фармавалі практыку гэтай прафесіі.
Адказ відавочны. Адкрыем любую публікацыю на рэлігійную тэматыку і ўбачым традыцыйны набор тэмаў: рэлігійныя святы, скандалы, узаемаадносіны паміж веруючымі і няверуючымі і г.д. Са складанай спробы разумення і ўзаемнага пазнавання свецкага грамадства і рэлігійных арганізацый і паходзіць тая напружанасць, якая характарызуе адносіны рэлігіі і свецкіх СМІ. Рэлігійныя арганізацыі наогул нялёгкі партнёр для свецкіх СМІ. На постсавецкай прасторы гэтая сітуацыя ўскладняецца яшчэ спадчынай недалёкага атэістычнага мінулага.
Тут вельмі важнай з’яўляецца пазіцыя рэлігійных арганізацый і іх гатоўнасць да дыялога са СМІ. Гэта вельмі важна, бо няведанне нараджае чуткі і міфы.
У сувязі з пашырэннем узаемадзеяння рэлігіі са свецкімі СМІ неабходна паразважаць над пытаннем: «Якой павінна быць стратэгія Касцёла адносна супрацоўніцтва са свецкімі СМІ? Шырокая прысутнасць у іх ці абмежаванне гетта толькі касцёльных СМІ?» Адказваючы на гэтыя пытанні, неабходна звярнуць увагу на некалькі важных і канкрэтных заданняў, якія стаяць перад Касцёлам адносна выкарыстоўвання свецкіх СМІ: а) вучыць людзей мудраму і крытычнаму карыстанню мас-медыя;
Шукаючы адказ на гэтае пытанне, неабходна прыняць, што, агульна кажучы, працуючыя там асобы — гэта справядлівыя, жадаючыя паступаць адпаведна людзі. Імкнучыся дапамагчы ім прымаць нялёгкія рашэнні, Касцёл прапануе прынцыпы маральнага парадку ў медыя і запрашае да дыялога. Найперш Касцёл паказвае, як СМІ служаць чалавеку, і далей звяртае ўвагу на тое, якім чынам СМІ парушаюць дабро чалавека. Што адносна пазітыўнага ўплыву медыя на чалавека ў сферы рэлігіі, то яны з’яўляюцца крыніцай ведаў і інфармацыі, а таксама служаць інструментам евангелізацыі і катэхізацыі. У той жа час адносіны паміж рэлігіяй і СМІ могуць парушаць дабро чалавека. Пагроза з боку СМІ: — ігнараванне або спіхванне на бок рэлігійных праблем і рэлігійнага досведу; Пагроза з боку рэлігіі: — a priori прыняцце негатыўнага і асуджаючага стаўлення адносна СМІ; Каб СМІ былі сапраўды інструментам будавання і ўмацоўвання чалавечага грамадства, павінен быць дыялог і падпарадкаванне праўдзе ўсіх, хто прымае ўдзел у працэсе сацыяльнай камунікацыі. (VGr) |