У першым тысячагоддзi паміж непадзеленымi тады яшчэ хрысціянамi Захаду i Усходу голас Апостальскага Пасаду гучаў часам вельмі цвëрда i рашуча. Цi не з’яўляўся ëн адным з тых выпрабаванняў веры, калі мы павінны прыняць бачны знак прысутнасці нябачнага Хрыста ў Ягоным Касцёле?
Сярэдзіна ІІІ стагоддзя. Вельмі востра адчувалася праблема падзелаў паміж хрысціянамі. У галоўным горадзе Паўночнай Афрыкі — Карфагене — біскупам быў св. Кіпрыян, адданы пастыр і аўтарытэтны тэолаг1. Заклапочаны існуючымі падзеламі, ён шмат месца ў сваім навучанні ўдзяляў тэме адзінства Касцёла. Варта, аднак, сказаць, што ў тыя часы веравучэнне пра бачныя межы Каталіцкага Касцёла не было яшчэ так дакладна акрэслена, як чытаем напр. у сучасным Катэхізісе (гл. Кампендый 162), таму дапускалася значная розніца ў багаслоўскіх поглядах.
Святы Кіпрыян бачыў гарантыю адзінства Касцёла ў адзінстве Калегіі Біскупаў, якое вырастала з паклікання Апостала Пятра:
«Пан кажа Пятру: Я кажу табе, што ты — Пётр скала, і на гэтай скале Я пабудую Касцёл Мой… (Мц 16, 18-19). Такім чынам засноўвае Касцёл свой на адным»2.
Але св. Кіпрыян не спалучаў непасрэдна і выразна ролю Апостала Пятра з роляй ягоных наступнікаў у Рыме3. Паводле яго навучання, якое вельмі асцярожна і вобразна выкладае таямніцу іерархічнага служэння, адзінства Калегіі Біскупаў вырастае з паклікання Апостала Пятра непасрэдна, як з крыніцы4. Таму Кіпрыян лічыў, што ўсе біскупы роўныя ў сваёй пастырскай уладзе — няма «біскупа біскупаў»5.
Адначасова, аднак, можна у св. Кіпрыяна знайсці мноства тэкстаў, дзе ён асаблівым чынам падкрэсліваў ролю і служэнне біскупа Рыма сярод іншых у Калегіі, казаў аб важнасці заставацца з ім у еднасці, а нават — аб асаблівым захаванні Касцёла Рыма ад зламання веры. Вось некаторыя ўрыўкі:
«Кожнаму адплываючаму [у Рым]… мы наказвалі бараніць і прызнаваць першаўзор (matrix) і корань Каталіцкага Касцёла. (…) Каб усе падтрымлівалі супольнасць з табою [біскупам Рыма], г.зн. — адзінства Каталіцкага Касцёла»6.
«…каб [папа] Карнэлій ведаў, што ты ўжо знаходзішся ў супольнасці з ім, г.зн. з Каталіцкім Касцёлам. (…) Карнэлій стаўся біскупам, калі месца Фабіяна, г.зн. месца Пятра і святарская катэдра, было вакантным»7.
«…[ерэтыкі] адважваюцца яшчэ паплыць да катэдры Пятра і да Касцёла галоўнага, які з’яўляецца крыніцай святарскага адзінства…, не разумеючы, что гэта — тыя Рымляне…, якіх зламанне веры не можа дасягнуць»8.
Такія погляды св. Кіпрыяна на адзінства, як і большасці біскупаў Паўночнай Афрыкі, не давалі яснага адказу на пытанне: які ёсць бачны знак прыналежнасці да Каталіцкага Касцёла? Гэта праявіла сябе тады, калі паўстала разнагалоссе паміж св. Кіпрыянам і папам Стэфанам І адносна сапраўднасці сакрамэнту хросту ў хрысціянскіх супольнасцях, якія аддзяліліся ад Каталіцкага Касцёла. Кіпрыян лічыў, што няма сапраўднага хросту ў аніводнай супольнасці, якая аддзялілася, а папа Стэфан настойваў на аналізе ўмоваў удзялення сакрамэнтаў і пасля гэтага прызнанні іх або не. Пазіцыя біскупа Рыма была вельмі рашучая: свядомы сваёй вярхоўнай улады наступніка Апостала Пятра, ён абвясціў, што адлучыць ад Касцёла, калі афрыканскія біскупы не прымуць практыку Рыма адносна прызнання хросту9. Якая была рэакцыя св. Кіпрыяна?
Ён, з аднаго боку, крытыкаваў Папу за ўладарны тон, кажучы, што нават св. Пётр такім чынам не паступаў10. Асабіста Стэфана І стараўся пераканаць багаслоўскімі аргументамі, падмацоўвачы сваю пазізыю рашэннем мясцовага Сабору біскупаў11. Але з іншага боку — імкнуўся падкрэсліць, што, нягледзячы на розніцу ў поглядах і адменную практыку, застаецца з ім у адзінстве12.
Дыялог Кіпрыяна Карфагенскага і папы Стэфана І застаўся няскончаным, бо ў хуткім часе яны абодва аддалі сваё жыццё за веру ў Хрыста. Практыка адносін да сакрамэнтаў, на якой настойваў папа Стэфан І, аказалася больш правільнай і прымяняецца цяпер як у католікаў, так і ў праваслаўных13.
Бр. Яраслаў Крыловіч - Літургічны ўспамін 16 верасня.
- «Аб адзінстве Касцёла» (ёсць таксама іншы варыянт тэксту).
- Пар. Лорц «Гісторыя Касцёла» §18, 6б
- Пар. Ліст 33 (17) і «Аб адзінстве Касцёла».
- Пар. прамова св. Кіпрыяна на Карфагенскам Саборы (c.194)
- Ліст 48 (39) да папы Карнэлія
- Ліст 55 (43)
- Ліст 59 (47)
- Пар. Лорц «Гісторыя Касцёла» §17,6 і §18,6б
- Пар. Ліст 71 (58)
- Пар. Ліст 72 (59)
- Пар. Ліст 72 (59) і прамова св. Кіпрыяна на Карфагенскам Саборы (c.194)
- Пар. абрады далучэння да Праваслаўнай Царквы.
|