Прызначэнне Ісідара Мітрапалітам усяе Русі |
Экуменічная старонка бр. Яраслава Крыловіча |
23.05.2015 00:00 |
У пэўным сэнсе можна сказаць, што ад мітрапаліта Ісідара распачынаецца гісторыя уніі на нашых землях, а менавіта гісторыя практычнай спробы адбудавання згубленага царкоўнага адзінства паміж католікамі і праваслаўнымі на Русі (у шырокім значэнні гэтай геаграфічнай назвы). Аб мітрапаліце Ісідары было ўжо напісана ў адным з папярэдніх артыкулаў (гл. тут), таму абмяжуемся цяпер толькі характарыстыкай яго дзейнасці на ўсходнеславянскіх землях. Пасля трагічнай смерці мітрапаліта Герасіма ў 1435 годзе, а таксама пасля перамогі ў міжусобнай вайне (1436 г.), маскоўскі князь Васілій ІІ выслаў у Канстанцінополь свайго кандыдата на пасаду Мітрапаліта ўсяе Русі — Іону, епіскапа Разанскага. Аднак, калі Іона прыбыў у візантыйскую сталіцу, то даведаўся, што на гэтую пасаду Патрыярх ужо прызначыў грэчаскага архімандрыта Ісідара, а Іоне паабяцаў толькі, што зробіць яго мітрапалітам пасля Ісідара1. Амаль усе гісторыкі згодныя ў тым, што прызначэнне Ісідара было непасрэдна звязана з падрыхтоўкай да сабору, на якім планавалася падпісанне уніі паміж католікамі і праваслаўнымі. Ісідар быў гарачым прыхільнікам паяднання, умелым дыпламатам і аўтарытэтным, добра адукаваным тэолагам, шанаваным таксама і ў кансерватыўных царкоўных колах. Нават Марк Еўгенік (Эфескі) у лісце з нагоды прызначэння Ісідара мітрапалітам пісаў: «Чалавек, які сапраўды адлюстроўвае ў сабе Хрыста (…), рэдкае спалучэнне прастаты і праніклівасці з дарам прамовы, якая пераўзыходзіць плынь ракі, да таго шчодры і просты, што аддасць апошнюю адзежу ў выпадку патрэбы»2. Праваслаўны гісторык Я. Е. Галубінскі прыводзіць доказы таго, што праваслаўныя бачылі ў Ісідары годнага прадстаўніка на саборы, які б быў надзейным абаронцам прававернасці і не схільным да зманлівых кампрамісаў3. Гэта ўжо пазнейшая антыўнійная палемічная літаратура «прыпячатала» яго стэрэатыпным вобразам здрайцы.
Ісідар правёў у Маскве пяць месяцаў і актыўна займаўся царкоўнымі справамі, а ў верасні выехаў на Ферара-Фларэнтыйскі сабор з вялікай дэлегацыяй (каля 100 чалавек). Многія летапісы і іншыя славянскія крыніцы падкрэсліваюць, што маскоўскі князь быў супраць паездкі мітрапаліта на «лацінскі сабор» і той паехаў нібы самавольна. Аднак усе гэтыя крыніцы былі напісаны ўжо значна пазней, калі рашэнні сабору былі адкінутыя ў паўночна-ўсходняй Русі. Некаторыя праваслаўныя гісторыкі, супастаўляючы ўсе вядомыя факты, прыйшлі да высновы, што ўсё было якраз наадварот. Напрыклад, Б. Н. Флора піша: «Склікаць Сусветны Сабор для абмеркавання спрэчных дагматычных пытанняў было традыцыйным жаданнем таксама і ў Маскве. З 20-х гадоў XV ст. «маскавіты» былі ў курсе вядзення перамоваў паміж Рымам і Канстанцінопалем, таму маглі быць толькі задаволенымі з таго, што лацінскі бок выразіў згоду [на скліканне такога сабору]»6. Усе факты — шматлікасць дэлегацыі, яе матэрыяльная забяспечанасць, прысутнасць у ёй Аўрамія, епіскапа Суздальскага, і іншых духоўных, вельмі гасцінны прыём дэлегацыі ў Цверы, Ноўгарадзе і іншых рускіх гарадах — сведчаць аб падтрымцы ідэі міжканфесійнага паяднання маскоўскім князем і рускімі элітамі. Варта, аднак, мець свядомасць, што жаданне царкоўнага паяднання злучалася з моцным перакананнем у правільнасці сваёй веры і спадзяваннем, што грэкі пераканаюць лаціннікаў у саборнай дыскусіі і такім чынам мае адбыцца паяднанне. Бр. Яраслаў Крыловіч
|
tt Свае каментарыі, а таксама заўвагі і пытанні можна дасылаць на асабістую паштовую скрынку аўтара: bratjaroslav@gmail.com |