Асцярожна — дзеці! Моладзевыя субкультуры: наіўныя пытанні |
Псіхалогія і вера. Cтаронка Наталлі Станкевіч |
29.03.2012 16:27 |
Што б гэта азначала, што ваш сын ці дачка-падлетак раптоўна фарбуе валасы ў чорны колер і за скошанай грыўкай хавае адно вока? Ці раптам у іх з’яўляюцца шакіруючыя іракезы, ці адзенне, у якім металу больш, чым тканіны? І што б тое азначала, што ваш сын ці дачка раптам пачынаюць «запоем» глядзець мульцікі, свае негатыўныя эмоцыі выражаць незразумелым словам-гукам «ксо-о-о», а станоўчыя — не больш зразумелым «ня-а-а»? І ўжо зусім таямнічым часам падаецца, што б азначала жаданне хлопца ці нават дзяўчыны цішком прыцягнуць у свой пакой вялізны двуручны меч з дзюралю? (Дзюраль — сплаў на аснове алюмінія, з якога робяцца мячы для ролевых гульняў і гістарычных рэканструкцый, яны значна лягчэйшыя, чым іх сталёвыя аналагі). Сёння мы пагаворым аб моладзевых субкультурах, прыналежнасць да якіх тлумачыць такія дзіўныя паводзіны падлеткаў і моладзі. Свет моладзевай субкультуры — шматлікіх груповак, рухаў і напрамкаў — насамрэч вельмі разнастайны і вялікі. Мэтай гэтай размовы не з’яўляецца дэталёвае вывучэнне кожнага з іх — мы хутчэй паспрабуем паразважаць над тым, што агульнага ў псіхалагічным сэнсе гэтыя напрамкі маюць між сабой, а таксама чаму падлеткі, моладзь, а часам і дарослыя людзі да іх далучаюцца. Сёння мы пагаворым аб сямі моладзевых субкультурах: рэперах, панках, металістах, эма, готах, ралевіках і анімэшніках. Напачатку крыху даведачнай інфармацыі.
Для чаго ж утвараюцца моладзевыя субкультуры і чаму яны настолькі прыцягальныя для падлеткаў і моладзі? Каб адказаць на гэтыя пытанні, варта прыгадаць адну з нашых папярэдніх размоваў, калі мы разважалі аб тым, што ў чалавека ёсць цела, душа (эмацыянальная сфера, нашы ідэалы, мары, светапогляд) і дух, які яднае нас з Богам. Чалавек, а таксама і цэлая культура, можа ставіць на першае месца ў гэтай іерархіі розныя элементы, але шчаслівым і «напоўненым» чалавек будзе толькі тады, калі на першае месца паставіць дух — той вобраз і падабенства Божае, якое ўкладзена ў нас. Сучасная ж культура на першае месца ставіць цела, якое асацыіруецца, з аднаго боку, з сексуальнай разбэшчанасцю, а з другога — з насіллем, агрэсіяй. Сучасная масавая культура, у выніку, становіцца пустой, яна не можа даць адказы на важныя экзістэнцыйныя пытанні, якія стаяць перад любым чалавекам: хто я? навошта я жыву? што ёсць дабро, а што зло? Чалавеку навязваюць, што ўсё, на што ён прыдатны, — гэта на добрую бойку ці оргію. Аднак, як мы зазначалі, чалавек заўсёды будзе шукаць духоўнасці, чагосьці, што ўзнімала б яго па-над шэрай рэальнасцю. Моладзевыя субкультуры — гэта адна са спробаў знайсці гэтую духоўнасць. Вельмі паказальна таму, што ў аснове кожнай з плыняў, аб якіх мы казалі, ляжыць адно і тое ж — пратэст. Ён можа быць скіраваны на асобныя аспекты рэальнасці — войны, тэрарызм, абыякавасць чалавека да іншых, адзіноту… Можа выражацца ў дзіўных, а часам нават дэструктыўных і самадэструктыўных формах — знешнім выглядзе, ужыванні наркотыкаў, спіртнога, здзяйсненні самагубстваў, прапагандзе насілля, але сутнасць заўсёды тая самая — немагчымасць існаваць на ўзроўні жывёлы. Вельмі паказальнай у гэтым сэнсе мне падалася адна фраза, вычытаная на сайце, прысвечаным готам: «Гатычная культура падобная да веры ў Бога». Зразумела, аўтар няверуючы і не можа ўбачыць сутнаснай розніцы паміж тым і другім. Аднак рацыянальнае зерне ў гэтай фразе ёсць: і вера, і субкультура нясуць чалавеку абяцанне вызвалення. Толькі вера дае яго насамрэч, а субкультура толькі стварае бачнасць. Такім чынам, можна сказаць, што субкультура — гэта «дзіця» нашай культуры. Але ў той жа час — гэта і дзіця нашых сем’яў. І тут варта падкрэсліць адзін нюанс. Насамрэч, наяўнасць субкультур і прыналежнасць да адной з іх падлетка ці маладога чалавека яшчэ не з’яўляецца злом. Справа ў тым, што ў падлеткавым узросце чалавек вельмі патрабуе сацыялізацыі, якая магчыма толькі ў асяродку равеснікаў. Таму ў гэты час сябры становяцца для яго больш востра неабходнымі, чым сям’я, якая выходзіць з полю непасрэднага інтарэсу падлетка. Зразумела, гэта не азначае, што яму больш не патрэбны бацькі — патрэбны і нават вельмі! Але падлетак не адчувае востра гэтай патрэбы, і ягоная ўвага канцэнтруецца вакол знешняга свету, сяброў, захапленняў, хобі, якія могуць супадаць з адной з плыняў моладзевай субкультуры. Іншая справа — якія мэты і ідэалы субкультуры, да якой далучаецца падлетак. Яны могуць быць, як мы ўбачылі, вельмі рознымі. І калі, напрыклад, захапленне гістарычнай мінуўшчынай у руху рэканструктараў ці ў рыцарскім клубе не нясе вялікай пагрозы і можа нават з цягам часу стаць прафесіяй, то наркотыкі, суіцыды, спажыванне алкаголю, якія з’яўляюцца часткамі некаторых субкультур, могуць быць вельмі небяспечнымі як для самога падлетка, так і для атачаючых яго людзей. Паказальна, што да субкультур часта далучаюцца падлеткі і моладзь, на якіх не звяртаюць увагі дома, якія не адчуваюць сябе любімымі, прынятымі, важнымі; тыя, хто перажыў ці перажывае насілле ва ўласнай сям’і. Пры гэтым чым больш паранены падлетак, тым больш агрэсіўную плынь ён абярэ. Што ж рабіць, калі вы заўважаеце, што ваш сын ці дачка далучыліся да адной з моладзевай субкультур? Перш за ўсё — не панікуйце! Значок на сумцы, прычоска ці адзенне яшчэ не гавораць аб тым, што заўтра вашае дзіця прыме наркотык ці скокне з даху. Але і ігнараваць гэтага нельга. Варта спакойна і добразычліва цікавіцца тым, што адбываецца з дзіцём: «А што гэта за сімвал? А чаму ты робіш такі жэст?» І г.д. Чытаць натацыі, лаяцца, забараняць — супрацьпаказана! Зрэшты, калі ў сям’і наладжаны добры кантакт паміж бацькамі і дзецьмі, праблема прыналежнасці да субкультуры, асабліва агрэсіўнай ці небяспечнай, не паўстане. А калі яна паўстала, то сваім крыкам вы толькі «даламаеце» тыя рэшткі даверу, якія яшчэ ў вас захаваліся. Варта таксама задумацца аб тым, якую альтэрнатыву вы можаце прапанаваць падлетку, чым зацікавіць яго, каб ён аддаў перавагу сям’і, а не субкультуры. Напрыканцы хацелася б некалькі словаў сказаць аб суадносінах субкультуры і хрысціянскай веры. Як мы вызначылі, некаторыя субкультуры маюць антыхрысціянскі, язычніцкі ці сатанісцкі характар. Калі ваша дзіця, якое выхоўвалася ў веруючай сям’і, раптам далучаецца да такога руху — значыць, у выхаванні, у тым ліку рэлігійным, былі дапушчаны, на жаль, вельмі вялікія памылкі. Варта звярнуць увагу на тое, ці жывяце вы самі па тых прынцыпах, якім навучаеце ваша дзіця. І, будучы бацькамі, які вобраз Бога вы заклалі ў дзіця, што, пасталеўшы, яно адвярнулася ад Яго? Каб такая сітуацыя ніколі не адбылася, і асабліва калі яна ўсё ж здарылася, важна вельмі шмат маліцца за сябе і за дзіця. Споведзь, Камунія, удзел у святой Імшы, рэлігійныя практыкі — гэта тыя лекі, якія дапамогуць вярнуць дзіця з багны граху. Што ж тычыцца іншых напрамкаў, якія не маюць выражанага рэлігійнага вымярэння, — усё залежыць ад таго, наколькі глыбока ўвайшла вера ў сэрца вашага дзіцяці ў папярэднія гады. Калі яно вырасла ў шчыра веруючым, любячым асяродку, то захапленні той ці іншай субкультурай не будуць сталымі ці не прынясуць шкоды, бо дзіця ніколі не паставіць іх на месца Бога. Наталля Станкевіч У падрыхтоўцы артыкула выкарыстоўваліся матэрыялы з Інтэрнэту. |
tt З пытаннямі або прапановамі тэм можна звяртацца да аўтара на паштовую скрыню n.stankevich@catholic.by. Адказ можа быць як у выглядзе матэрыяла, так і асабістага характару. |